Hoe voorkom ik impact op mijn gebruikers bij migratie naar Active Directory?

 In blog

hoe-voorkom-ik-impact-op-mijn-gebruikers-bij-migratie-naar-active-directory

Active Directory is tegenwoordig bijna meer dan alleen een dienst van Microsoft. Het is een ‘backbone’ geworden voor veel programmatuur. Diverse bedrijven migreren er dan ook naar, maar je wil de impact op je gebruikers natuurlijk zo klein mogelijk houden. Hoe doe je dat?

Active Directory is van oudsher een verzameling van gebruikersobjecten, computerobjecten en groepen binnen Microsoft-netwerken. Het regelt bijvoorbeeld de authenticatie en autorisatie voor gebruikers, zodat ze andere objecten als printers kunnen benaderen vanuit hun werkomgeving. Daardoor kan het geheel gestructureerd met elkaar communiceren.

Daarnaast zorgt het er voor dat het beleid van het bedrijf wordt afgedwongen. Heb je dus specifieke regels over wachtwoorden? Dan zorgt Active Directory er voor dat die worden nageleefd. En dat geldt ook voor het beleid over wie er wel en niet bij bepaalde data mag komen.

Tegenwoordig zijn er nog meer functies bijgekomen. Met Active Directory kun je er ook voor zorgen dat iemand bijvoorbeeld op afstand met een ander apparaat bij zijn mail mag en kan komen. “Of in het geval van KLM, waar ik nu werk, mensen hun uren in kunnen vullen”, vertelt Sander Bruijs van SBC Solutions.

Migreren

Diverse bedrijven migreren dan ook naar Active Directory, waaronder KLM en Air France. Bruijs helpt de bedrijven daarbij, onder meer om de impact op gebruikers zo klein mogelijk te houden.

Daarvoor moet je de zogenaamde SID History-filtering uitzetten. “Elk object heeft een soort identifier. Bij een gebruiker staat er dus een e-mailadres, een wachtwoord en een gebruikersnaam, maar ook een heel lang nummer. Dat nummer is uniek. Wordt jouw account dus weggegooid en wordt er een nieuwe aangemaakt, dan is dat nummer anders.”

Dit kan grote gevolgen hebben voor gebruikers. “Bij de migratie waar ik nu mee bezig ben, moeten mensen nog wel bij bepaalde resources kunnen in het oude domein.” Dat kan niet als een gebruiker een nieuw nummer krijgt en het oude systeem je niet meer herkent.

“Daarom hebben we het nummer van het oude domein op het nieuwe account geplakt. Wil een gebruiker dan iets benaderen, dan kent het oude domein diegene niet. Maar misschien kent het domein je nog wel van vroeger. Dan kijkt hij naar de SID History en herkent hij het nummer en laat hij de gebruiker toe.”

Machine herstarten

Op die manier wordt de impact op de gebruiker zo laag mogelijk gehouden. Die kan namelijk nog steeds overal bij en doorgaan met zijn werk. De omgeving ziet er bovendien exact hetzelfde uit.

“Ook synchroniseren we de wachtwoorden, de groeplidmaatschappen en het beleid dat is ingesteld”, sluit Bruijs af. “Bij onze migratie is de impact op de gebruiker letterlijk dat de machine een keer moet herstarten. En dan is het klaar. De bedoeling is dan ook dat de gebruiker het gevoel heeft dat er niets veranderd is.”

Recent Posts

Start typing and press Enter to search